HORARI GLOBALITZAT AMB DIFERENTS SITUACIONS D'AULA
Horari globalitzat
Després de tres cursos en funcionament (el centre es va inaugurar el curs 2003-2004), el Claustre del CEIP Margalida Florit es planteja, el curs 2006-07 que, com escola de nova creació que és, té l'oportunitat de crear des d'un principi una escola diferent, amb una línia metodològica definida a tots els nivells i sobretot en consonància amb les tendències actuals en educació
Així es va decidir:
-
Deixar de parcel·lar els horaris en àrees d’aprenentatge que dificulten treballar de forma global i complexa.
-
Pensar amb el grup-aula com un espai i un temps on es viuen històries pròpies del grup que són úniques i irrepetibles
-
Utilitzar materials d’aprenentatge diversos i variats, on l' informació és trobi en tota la seva complexitat. Així idò vam decidir deixar d’utilitzar llibres de text com a material vertebrador dels aprenentatges.
-
Canviar la concepció de la figura del mestre tutor.
-
Augmentar la participació de les famílies i del barri en la vida del centre.
-
Fer l’escola transparent .
Per tal de definir l’horari creem diferents situacions i contextos que ens apropen a la complexitat del món que ens envolta. Aquestes situacions i contextos:
-
Són consensuades i pactades per tot l’equip de claustre
-
Es renoven, amplien i es revisen cada curs
-
Són orientatives
-
Són complexes i on s’entrellacen continguts de diferents àrees.
-
Tenen un significat i un sentit pel grup.
-
Permeten vincular a les persones amb el món.
-
Són capaces de generar interessos, preguntes i desig de conèixer.
-
Són un bon pretext per plantejar problemes complexos i de qualitat.
A més a més aquestes situacions i contextos permeten:
-
Al mestre/a planificar, ordenar, tenir en compte…
-
Lligar i donar continuïtat a un estil o manera de fer pròpia de tota l’escola
-
Abordar projectes col·lectius de grup amb objectius compartits
-
Compartir històries i projectes amb altres grups de l’escola
-
Crear històries on tots i totes estem implicats i el treball té sentit
-
Crear un clima i un ambient de conversa que aporta confiança amb les psssibilitats individuals i de cadascú
-
Adquirir un compromís envers el grup i en conseqüència, un esforç pel treball ben fet
-
Crear espais i dinàmiques que afavoreixen el desig d’aprendre dels fillets i les filletes
Exemples de les diferents situacions i contextos d’aula que definiexen l’horari són: Projecte de treball, Activitats de foment de la lectura, Encarregats, notícia, conferència, hort, petites recerques científiques, treball de les emocions, resolució de problemes, jocs matemàtics i jocs de llengua, assemblea
Totes aquest situacions es combinen emprant diferents metodologies i agrupaments dels alumnes: grups interactius, treball cooperatiu, debats, feina individual o en petit grup per racons d’aula, feines per parelles, gran grup, cercles restauratius, desdoblant el grup…